Analisis Newman Adalah
NEWMAN’S ERROR ANALYSIS
1. Teori
Newman Error Analysis is said to be made a nice link between literacy and numeracy because Newman analyzes the results that have been completed by students from the beginning to the end, not only analyzing but also asking the teacher why the students make mistakes. According to Newman in, when a person attempts to answer a standard mathematics question then that person had to be able to pass over a number of consecutive hurdles. The obstacle is a step or type of error in Newman's Error Analysis. Newman Error Analysis has 5 rules for analyzing error types. There are five rules of Newman’s Error Analysis namely reading, comprehension, transformation, process skills and encoding [18]. At the reading stage, students can read the problem. In the comprehension stage, students can understand the problem. In the transformation stage, students choose a formula that can solve the problem. In the process skills stage, students can complete/calculate the problem correctly. At the encoding stage, students can explain the solution of the problem correctly. Questions that can be asked to help students in Newman's Error Analysis
I. Reading Level : Can read the question?
II. Comprehension Level : Can understand the meaning of the question?
III. Transformation Level : Can select the appropriate mathematical operation or procedure?
IV. IV.Process Skills Level : Can perform the mathematical calculation or the procedure accurately?
V. V. Encoding Level : Can represent the answer appropriately? [18]
2. Diberi penjelasan sendiri
Newman Error Analysis adalah analisis kesalahan siswa dalam mengerjakan soal matematika. Newman Error Analysis sangat berguna bagi guru karena dapat dengan mudah mengetahui dimana letak kesalahan siswa. Newman Error Analysis memantau siswa dari awal hingga akhir juga dilengkapi dengan wawancara kepada siswa. Newman Error Analysis mempunyai lima langkah untuk menganalisis.
3. Dibuat contoh untuk masing-masing aspek
Analisis Newman Adalah
No | Aspek | Penjelasan | Contoh |
1 | Reading level | Siswa dapat membaca masalah | Siswa dapat membaca tulisan pada soal cerita dengan jelas.(pemeggalan, pemahaman symbol, ketelitian, memahami kata, memahami klausa) |
2 | Comprehension level | Siswa dapat memahami masalah | Siswa dapat memahami soal cerita dengan menulis diket, ditanya (mengungkapkan dengan Bahasa sendiri tapi sama). |
3 | Transformation level | Siswa memilih cara atau rumus untuk menyelesaikan masalah | Siswa dapat memilih cara/ rumus dan langkah-langkah(kalimat matematika, rumus, urutan rumus) untuk menjawab soal. |
4 | Process skills level | Siswa dapat menyelesaikan masalah (kemampuan berhitung). | Siswa dapat menyelesaikan perhitungan dengan benar. |
5 | Encoding level | Siswa dapat menjelaskan cara menyelesaikan masalah tersebut. | Siswa dapat menjelaskan jawabannya. |
Belum ada tanggapan untuk "Analisis Newman Adalah"
Post a Comment